rouZGar.com
مقوله‌ها نام‌ها فهرست برگزیده‌ها

برگزیده‌ها

< بازگشت

انقلاب فرانسه و ما کتاب

دانیل گِرَن - ترجمه‌ی رضا اسپیلی

نظری درباره‌ی رمان کتاب

مارکی دُ ساد - ترجمه‌ی رضا اسپیلی

نظری درباره‌ی رمان ـ برنامه‌ی چهارم و پایانی کتاب صوتی

مارکی دُ ساد
ترجمه و صدای: رضا اسپیلی

دفترِ فرنگ معرفی کتاب

مجله‌ی معرفی فیلم‌ها، رمان‌ها، کتاب‌ها، مقاله‌ها و… منتشر شده در فرانسه

رضا اسپیلی

فاشیسم و بنگاه‌های کلان اقتصادی کتاب

دانیل گِرَن - ترجمه‌ی رضا اسپیلی

نظری درباره‌ی رمان ـ برنامه‌ی سوم کتاب صوتی

مارکی دُ ساد
ترجمه و صدای: رضا اسپیلی

نظری درباره‌ی رمان ـ برنامه‌ی دوم کتاب صوتی

مارکی دُ ساد
ترجمه و صدای: رضا اسپیلی

نظری درباره‌ی رمان ـ برنامه‌ی نخست کتاب صوتی

مارکی دُ ساد
ترجمه و صدای: رضا اسپیلی

جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه ویدیو

ویدئویی نیم‌ساعته‌ در مورد شرایط شکل‌گیری و مطالبات جلیقه‌زردها

رضا اسپیلی

این دنیای درهم برهم و دیوانه مقاله

ادواردو گالئانو - برگردان: رضا اسپیلی

انقلاب فرانسه بیش از هرچیز، نخستین انقلاب مدرن است که در آن توده‌های گسترده‌ی مردم به‌پا خاسته‌اند، [...] و تا حد زیادی به‌دست آنها انجام شده است [...] بدون تردید بورژوازی نقش خود را در انقلاب فرانسه داشت [...] اما بورژوازی نمی‌توانست بدون همراهی «تهیدستان» بر نظام کهن فئودالی، مذهبی و خودکامه چیره شود [...] با عمیق‌تر شدن انقلاب، می‌بینیم که بورژوازیِ مردد در نیمه‌ی راه توقف و هر بار فشار «تهیدستان» او را مجبور می‌کند که انقلاب بورژوایی را تا پایان پیش ببرد [...] به این اعتبار، انقلاب فرانسه هم‌چنان موضوع روز است، چراکه گرچه [...] بورژوازی را به قدرت رسانده [...] اما انقلابی مردمی بوده است. مطالعه‌ی آن امکان رمزگشایی از قوانین دایمی جنبش‌های خودبسنده‌ی مردمی را به ما می‌دهد.
انقلاب فرانسه و ما

بایگانی

فیلسوفان امریکایی افریقایی‌تبار

هاشم بناءپور

کتاب فیلسوفان امریکایی افریقایی‌تبار شامل یک مقدمه و هفده مصاحبه است. بی‌تردید هیچ یک از این فیلسوفان که در رشته‌های مختلف فلسفه به تحقیق و تدریس مشغول اند، در ایران مشهور نیستند، و کتاب یا مقاله‌یی از آن‌ها ترجمه نشده‌است. پس این کتاب برای آشنایی با آرای این فیلسوفان از اهمیت خاصی برخوردار است.

مصاحبه‌ی اول کتاب متعلق به خانم آنجلا دیویس، استاد دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز است. وی تا به حال پنج کتاب منتشر کرده که زنان، فرهنگ، و سیاست و زنان، نژاد، و طبقه از مهم‌ترین آن‌هاست. ناسیونالیسم سیاه عنوان مقاله‌یی از دیویس است که چند سال پیش منتشر شده.

کورنل وست درباره‌ی مطالعات خود و چه‌گونگی آشنایی‌اش با فیلسوفان و نویسندگان غرب سخن می‌گوید. وی زیر تاثیر کی‌یر کگارد، دورانت، راسل و کتاب مقدس بوده‌است، اما آثار مدرنِ فیلسوفانی چون پاسکال، هیوم و شوپنهاور را نیز بررسی و آثار رمان‌نویسان بزرگی چون تامس هاردی، تولستوی، کافکا و حتا تونی موریسون را هم مطالعه کرده‌است. فلسفه‌ی پساتحلیلی، یهودیان و سیاهان: دیالوگی در باب نژاد، دین و فرهنگ در امریکا از مهم‌ترین کتاب‌های وی است. او در حوزه‌ی فلسفه‌ی دین و مارکسیسم معاصر و فلسفه‌ی پسامارکسیسم از صاحب‌نظران مهم به شمار می‌آید.

مصاحبه‌ی سوم با پایپر استاد فسلفه‌ی کالج ولسلی صورت گرفته است. وی مقاله‌های متعددی درباره‌ی فلسفه‌ی اجتماعی و سیاسی دارد. و حوزه‌ی تخصصی او ریاضیات، روان‌شناسی اخلاقی، تاریخ علم اخلاق، متافیزیک و اخلاق و زیبایی‌شناسی کانت است.

هاورد مک‌کرای نویسنده‌ی کتاب میان بردگی و آزادی، فلسفه و بردگی امریکایی، استاد فلسفه‌ی دانشگاه راتجرس نیز چهارمین فیلسوفی است که با وی مصاحبه شده‌است.

مصاحبه‌ی پنجم به لویس کُردن اختصاص یافته‌است. وی متخصص فلسفه‌ی دین، پدیدارشناسی و فلسفه‌ی سیاسی، ادبی و موسیقی است.

خانم میشله موری آدامز، مولف جستارهایی در باب روان‌شناسی اخلاقی در مصاحبه با یانسی، درباره‌ی فلسفه‌ی سیاسی و اجتماعی و اخلاق و نیز تجربه‌گرایان مطالب مهمی ایراد کرده‌است.

آلبرت موسلی متخصص منطق، فلسفه‌ی اجتماعی و طبیعی و مدرس دانشگاه‌ هاروارد هفتمین فیلسوفی است که یانسی به سراغ‌اش رفته است. مقالاتی درباب علم‌الاجتماع، مقدمه‌یی بر منطق و فلسفه‌ی افریقایی از مهم‌ترین کتاب‌های تالیفی وی است.

از دیگر کسانی که یانسی با آنان مصاحبه کرده می‌توان از خانم آنتیا ال. آلن استاد دانشگاه جورج‌تاون و تامی لات متخصص فلسفه‌ی مدرن در دانشگاه کالیفرنیا نام برد.

لئونارد هریس مولف کتاب فلسفه‌ برای کودکان که در سال ۱۹۹۱ انتشارات کندال ‌هانست آن را منتشر کرد از جمله فیلسوفان افریقایی‌تبار است که در حوزه‌ی انسان‌شناسی فلسفی و تاریخ فلسفه تخصص دارد. وی در مصاحبه با یانسی به تشریح عقاید خود پرداخته‌است. «پسا مدرنیسم و نژادگرایی» مهم‌ترین مقاله‌ی وی است.

خانم ناموی زاک مدرس دانشگاه آلبانی درباره‌ی نظریه‌ی نژادی در فلسفه‌ی قرن هفدهم سخن گفته است. وی بیش‌تر مقاله‌های خود را در نشریه‌ی هی‌پاتیا Hypatia منتشر می‌کند. تاملاتی در باب نژاد مهم‌ترین کتابی است که از او منتشر شده است.

خانم جوی جیس مدرس دانشگاه ماساچوست در رشته‌ی علوم سیاسی است. وی دوازدهمین فیلسوفی است که به تفسیر و تبیین عقاید خود پرداخته است. روح، فضا، و بقای زنان امریکایی افریقایی‌تبار در دانشگاه‌های سفیدپوستان، مشهورترین کتاب وی است.

لورانس تامس استاد دانشگاه سیراکوس و صاحب‌نظر در حوزه‌ی نظریه‌ی اخلاقی و روان‌شناسی اخلاقی است. مهم‌ترین مقاله‌ی وی «روح هویت: یهودیان و سیاهان» است. رگ‌های شیطان: بردگی امریکایی و هولوکاست مهم‌ترین کتاب وی است. در این کتاب، تامس به تجزیه و تحلیل جنایت‌های هیتلر پرداخته و نظریات تکان‌دهنده‌یی درباره‌ی جنایت‌های نازی‌ها و نیز راجع به هولوکاست ارایه داده است.

لوکیوس دانش‌آموخته‌ی کالج‌ هاورفورد و متخصص فلسفه‌ی قاره‌یی در رشته‌ی پدیدارشناسی و هرمنوتیک است. وی مقاله‌های بسیاری در این حوزه‌ها نوشته است. «هرمنوتیک فرهنگی، انسان و جهان» از مشهورترین مقاله‌های وی است. او کتاب درباب نژاد و فلسفه را در سال ۱۹۹۶ منتشر کرده است.

برنارد اوبوگسیل استاد دانشگاه کارولینای شمالی و متخصص فلسفه‌ی سیاسی شانزدهمین فیلسوفی است که با یانسی گفت‌وگو داشته است، وی کتاب سیاهان و عدالت اجتماعی را در سال ۱۹۸۴ منتشر کرده است.

آخرین مصاحبه اختصاص یافته است به روبرت‌یی برت استاد دانشگاه مورگان. وی صاحب‌نظر در پدیدارشناسی، اگزیستا‌نسیالیسم، فلسفه‌ی سیاسی و اجتماعی، نظریه‌های از خودبیگانگی و انسان‌شناسی فلسفی است. «هویت و پرسش فلسفه‌ی افریقایی»، «از خودبیگانگی در آثار سارتر متاخر» از مقاله‌های مشهور وی است.


 پی‌نوشت
ــ این مقاله پیش‌تر در ماه‌نامه‌ی نقدنو، سال سوم، شماره‌ی ۱۵، آبان و آذر ۸۵ چاپ شده‌است.

مشخصات کتاب عبارت است از:

George Yancy (edited), African-American Philosophers, Rutledge, New York and London,
1988, 358p.

بیشتر بخوانید:

۱۳۹۰/۰۱/۰۸ :تاریخ انتشار
© 2019 rouZGar.com | .نقل مطالب، با "ذکر ماخذ" مجاز است

© 2024 rouZGar.com | کلیه حقوق محفوظ است. | شرایط استفاده ©
Designed & Developed by: awaweb